واقعیت مجازی


آقای دکتر امیرحسین محمدی 

دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی، مدرس واقعیت های مجازی و دوره‌های مربوط به توانبخشی شناختی مبتنی بر نرم افزار و همچنین نقشه های ذهنی، عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و  درمانگر مرکز تخصصی تشخیص و درمان فوبیای پلی کلینیک سلامت روان رسا  از واقعیت مجازی می گوید .

 ما را در این گفتگو همراهی نمایید؛

واقعیت مجازی چیست  ؟

واقعیت مجازی شکل پیشرفته‌ای از تعامل انسان و رایانه هست  که امکان تعامل با محیط رایانه‌ای و غوطه ور شدن  را به شیوه‌ی طبیعی  برای کاربر فراهم می کند . واقعیت مجازی می تواند  تصور قرار داشتن در دنیا مصنوعی را ایجاد کند .در مطالعه‌ای با استفاده از FMRI دیده شد که محیط‌های مجازی می‌توانند همان قسمت‌هایی از مغز را فعال کنند که در محیط واقعی فعال می‌شود.

از چه سالی و از چه کشوری شروع شده؟

اواسط سال  1990 کاربرد های بالینی واقعیت مجازی مطرح شد و امروزه به علت پیشرفت بالای تکنولوژی های واقعیت مجازی  استفاده از این روش در حوزه توان بخشی بسیار بیشتر شده است .

کی به ایران رسیده؟

عمر توانبخشی مبتنی بر واقعیت مجازی  در کشور ما بسیار  کوتاه محسوب می شود.

آیا  واقعیت مجازی روشی تشخیصی است یا درمانی؟

واقعیت مجازی در حوزه های مختلف می تواند  برای تشخیصی یا درمان استفاده  شود.

برای درمان چه اختلالاتی از آن استفاده می شود ؟

امروزه از واقعیت مجازی در توان بخشی افراد با آسیب مستقیم به سر، افراد سکته کرده و حتی بهبود کارکرد فعالیت‌های روزانه  و همچنین در درمان و کمک درمان در اختلالات بیش فعالی ،  اضطرابی، وسواس‌، اتیسم و …. استفاده می‌شود.

جایگاه واقعیت مجازی در مداخله های درمانی مختلف چگونه است ؟

 بر اساس پیش بینی های 70 کارشناس درمانی در رابطه با مداخله ها ، واقعیت مجازی از بین 45  گزینه درمانی  ، رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.

چه ابزارهایی دارد ؟

عینک واقعیت مجازی مجهز با نمایش گر با رزولوشن بالا و همچنین نرم افزار درمانی و یک  سیستم کامپیوتری به همراه  صندلی مخصوص  

درمان با روش واقعیت مجازی چند جلسه طول می کشد؟ 

برای حوزه های مختلف  و  افراد مختلف متفاوت است  اما به صورت میانگین هر پروتکل   8 جلسه می باشد. و هر جلسه نهایتا 20 دقیقه   طول می کشد  .

مزایای این تکنولوژی چیست ؟

 واقعیت مجازی می‌تواند محرک‌های چند وجهی مانند محرک‌های دیداری و شنیداری را فراهم کند که باعث می شود غوطه وری فرد در محیط بهتر صورت گیرد و از طرفی  یکی از موارد مهم  ایجاد انگیزه و جذابیت  است که می تواند به ادامه دادن روند درمان کمک کند .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *