چرایی و چگونگی هراس از پرواز / جزئیات دوره آموزش درمانی برای علاقه مندان


زهرا رسایی*

ترس از پرواز که به نام آئروفوبیا هم شناخته می شود، یک ترس رایج، ناتوان کننده و از نوع موقعیتی است که میلیون ها نفر را در جهان تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از افراد به خاطر این اختلال سفرخود را به تعویق میندازند و یا به جای استفاده از هواپیما از وسایل نقلیه دیگر مانند قطار یا اتوبوس استفاده می کنند که این موضوع می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد ، براساس تحقیقات صورت گرفته گفته شده حدود 10 الی 25 درصد افراد با این مشکل مواجه هستند.

ترس از پرواز تنها هراس از سقوط هواپیما نیست، تعدادی از افراد از هواپیماربایی می ترسند، عده ای نگران خوابیدن خلبان هستند ، تعدادی از افراد از باز نشدن چرخ و یا آتش سوزی در هواپیما هراس دارند، بعضی ها هم از ارتفاع و از مکان بسته می ترسند و  تعدادی هم از تمامی این موارد!

فارغ از اینکه دلایل این ترس چه باشد راه درمان شناخته شده است،  روش های گوناگون در علم روانشناسی برای کمک به درمان اینگونه ترس های مرضی یا به اصطلاح فوبیا وجود دارد، از تکنیک های تغییر نگرش و رفتار گرفته تا حساسیت زدایی تدریجی، مواجهه تراپی و پارادوکس درمانی همگی روش های درمان این موضوع است.

مجتمع درمانی سلامت روان رسا وابسته به سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در راستای رسالت تخصصی خود و با هدف یاری رساندن به این تعداد هموطنان با همکاری یکی از شرکت های هواپیمایی معتبر داخلی نسبت به طراحی و اجرای دوره آموزشی درمانی هراس پرواز اقدام کرده است.

این دوره آموزشی که در مجموع 20 ساعت است که 14 ساعت آن بصورت نظری به آگاه سازی و توانمند سازی روانی با رویکرد ptc یا به عبارتی همان پارادوکس درمانی خواهد گذشت و 6 ساعت باقیمانده در دو بخش 3 ساعته در محل فرودگاه مهرآباد برگزار خواهد شد.

در بخش اول، فراگیران در هواپیمای ساکن حضور خواهند داشت و با خلبان، کادر پرواز و روانشناسان مربوطه به گفتگو و طرح نگرانی های خود خواهند پرداخت، در بخش دوم که با فاصله یک هفته ای اجرا می شود فراگیران در فضای شبیه سازی شده پرواز( سیمولاتور هواپیما)  حضور و در کنار خلبان ، پرواز شبیه سازی شده را تجربه می کنند.

شرکت کنندگان در این دوره آموزشی درمانی با بهره مندی از فرصت ایجاد شده براساس همکاری دانشگاه و صنعت هوایی کشور ، می توانند رهایی از ترس مرضی و غیر منطقی پرواز را به خود هدیه دهند، همچنین حداکثر ظرفیت پذیرش این دوره 20 نفر است.

گفتنی است متقاضیان می توانند هر روز  از ساعت 7 صبح لغایت 7 عصر با تلفن 02188307983 تماس و نسبت به ثبت نام اقدام یا بصورت حضوری به آدرس تهران میدان هفت تیر خیابان کریم خان زند خیابان شهید حسینی پلاک 25 مجتمع درمانی سلامت روان رسا مراجعه کنند.

نشانی سایت مجتمع درمانی رسا هم ravan.jdtums.ir است، همچنین علاقه مندان می توانند برای آگاهی از دیگر دوره های آموزشی و درمانی مجتمع درمانی رسا به کانال ما در تلگرام t.me/jahadopt1402 بپیوندند./ انتهای مطلب

*دکتری روانشناسی و مدیر مجتمع درمانی رسا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *