نکات مهم درباره انتخاب درست در ازدواج / نگاهی به وظایف فرد و خانواده


این روزها در دنیای حقیقی و مجازی زیاد می شنویم که از هر 3 ازدواج یکی منجر به شکست  یعنی ثبت اداری طلاق می شود و حتی در برخی موارد می شنویم که این آمار به 50 درصد نزدیک شده است یعنی از هر 2 ازدواج یکی منجر به طلاق رسمی می شود.

اگر چه آمار دقیق و رسمی در این باره کمتر مشاهده می شود اما تجربه بسیاری از ما در زندگی شهری و شواهد میدانی نشان دهنده وضعیت نابسامان دوام زندگی خانوادگی است.

*دلایل زیربنایی ناپایداری زندگی

درباره دلایل زیر بنایی و بنیادین تحقق طلاق رسمی ، متارکه ، طلاق عاطفی و هم خانگی نظرات متفاوتی موجود است،  فراز و فرود اقتصادی ، اختلافات فردی ، اختلافات فرهنگی، دخالت های خانوادگی ، تفاوت های شخصیتی، بیماریها و حتی اختلالات روانی، کم شدن مهارت تاب آوری، افزایش دانایی و آگاهی وافزایش سطح توقعات  از اصلی ترین دلایل شکسته شدن مولفه رضایت در حریم ارزشمند خانواده ها عنوان می شود .

و اما بررسی دقیق شکایت ها در اتاق درمان نشان از راز زیربنایی دیگری دارد فراتر از مولفه های شناخته شده است، شاید اصلی ترین راز ماندگاری رابطه رضایتمندانه مشترک این است:

« مادامی که مرا با چشم دل می بینی و صدای مرا با گوش جان می شنوی مرا دوست داری

تا زمانیکه مرا دوست داری دوستت دارم و در کنار تو آرامم.»

توجه آگاهانه به یکدیگر با چشم ماندگار دل و نه چشم آسیب پذیر سر و شنیدن صدای همدیگر یعنی تحقق مسئولیت پذیری نسبت به هم و مسئولیت پذیری اصلی ترین مولفه اثبات عشق است و خانه ای که منور به نور و گرمای عشق باشد هرگز یخ نخواهد زد.

*وظابف فرد، خانواده و جامعه برای پایداری زندگی

در باره این موضوع دو نگاه وجود دارد ، یکی پیشگیری و دیگری درمان روی صحبتمان اینجا و در این یادداشت به سمت پیشگیری است .

در وهله اول خود فرد با درک اهمیت انتخاب درست و بدون شتاب در زمان و  با انتظارات درست به خود بیشترین کمک را می کند، با شناخت دقیق شخصیت خود، علایق ، آرزوها و انتظارات از زندگی مشترک و از یار پایدار خویش این فرصت ارزشمند را برای خود با کمترین خطا محقق کند و در دوران جوانی که سن انتخاب همسر است به دنبال یار همتا و همانند خویش باشد شاید شخصیت های مکمل در نگاه اول جذاب به نظر برسند اما دوام رضایت مندانه زندگی مشترک شخصیت های همانند بهتر ، راحت تر و با صرف وقت و انرزی و چالش کمتری میسر است. .

ازدواج مستلزم شکل گیری میل به صمیمیت پایدار در وجود انسان است صمیمیت مبتنی بر آگاهی و شناخت ، از آنجا که جوانی یعنی 20 تا 45 سالگی سن شکل گیری مهارت صمیمیت پایدار در وجود انسان است از انتخاب همسر در دوران نوجوانی باید به جد خودداری کرد.

تا پیش از دوران جوانی با مطالعه مهارت های زندگی و تقویت وضعیت سلامت روان خود به مهارت ها و توانایی های فکری عاطفی خود توجه جدی داشته باشد تا برای مدیریت قوی یک زندگی موفق آماده شود .

*نقش مهم خانواده در موضوع ازدواج

خانواده ها از فشار به فرزندان خود برای ازدواج با مثل شتر خوابیده مقابل درب هر منزل ، در هر شرایطی و با هر شرایطی خود داری کنند و انتخاب فرزند خود احترام گذاشته و با شناخت دقیق روحیات و انتظارات فرزند خود زمینه را برای انتخاب فرد مناسب و متناسب فراهم کنند.

تجارب خود را در اختیار فرزندان قرار دهند و از هر گونه خط و نشان کشیدن و اجبار به پذیرش اصول خود به فرزند خودداری کنند.

خانواده باید حق و حقوق قانونی فرزند خود را در ازدواج بشناسند و حق ادامه تحصیل، حق کار، حق حضانت فرزند، حق طلاق، حق مالکیت نصف اموال حاصله از زمان عقد  و در عقد نامه مطالبه گر این قوانین به نفع فرزند خویش باشند، فرزند خود را باور داشته باشند و به وی اطمینان دهند که همیشه و در همه حال پشتیبان هستند .

خانواده باید مشوق فرزند خود در بهره مندی از مشاوره قبل از ازدواج باشند، ازدواج را سخت و طلاق را بر فرزندان خود آسان بگیرند، سخت نه در مراسم و خرید ها و هزینه تراشی ها بلکه در بهره مندی از خدمات مشاوره پیش از ازدواج و دقت در تناسب یابی و تفاهم یابی های مشترک در ازدواج را مورد توجه قرار دهند.

مدارس چه کنند؟
با درک نیاز ضروری آگاهی مورد نیاز نوجوانان برای آماده شدن جهت دوران جوانی سالم از دوران اولیه نوجوانی تا پایان دوره دوم متوسطه – از کلاس ششم تا دوازدهم – با ارائه آموزش مهارت های زندگی مباحث خود شناسی و آموزش اصول استاندارد و اخلاقی همسر داری در تقویت آگاهی ایشان سهیم باشند.

روانشناسان و مشاوران چه وظیفه ای دارند؟
روانشناسان و مشاوران با درک ارزش نقش خود در تقویت آگاهی و توانایی عمومی در این راه سخت یاریگر جوانان و خانواده ها باشند . مجری شایسته ای برای مشاوره قبل از ازدواج باشند . مشاوره های اینچنینی را جدی بگیرند و با تا کید بر مولفه های شخصیت ، علایق و آرزوها بدنبال همتا یابی باشند اجازه ازدواج به افراد درگیر بیماریهای روانی ندهند تا زمانیکه سلامتی حاصل شود و از کنار این مولفه های اساسی ساده عبور نکنند . خود را در قبال وصلتی که در حال صورت گرفتن است مسئول بدانند و تا به دوام نسبی زندگی در حال شکل گیری یقین حاصل نکرده اند اعلام تناسب نفرمایند .

“” در این مسیر سخت ، یاریگر و درکنار همه جوانان و خانواده آگاهشان با بهره مندی از مشاوران متخصص و متعهد هستیم. پلی کلینیک سلامت روان رسا 02188307983″”

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *