چرایی اهمیت سال نهم تحصیلی در زندگی / چند پیشنهاد کاربردی برای انتخاب رشته دانش آموزان


شاید فکر کنیم انتخاب همسر ، ازدواج ، فرزند دار شدن ، انتخاب شغل سرنوشت سازترین و مهم ترین تصمیمات زندگی هستند اما یک تصمیم مقدم بر همه آنها است و مستقیم و غیر مستقیم بر تمامی این تصمیمات مهم زندگی فردی و اجتماعی اثر دارد  و آن انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم است.

یعنی در حقیقت سال نهم تحصیلی سرنوشت ساز ترین سال زندگی افراد است حتی افرادی که بنایی برای ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه ندارند .

*چرایی اهمیت سال نهم تحصیلی

انتخاب رشته ، افق آینده زندگی فرد را ترسیم و  در حقیقت نوعی هدف گذاری است که مسیر را مشخص می کند، با انتخاب رشته تحصیلی ، وضعیت آینده دانشگاهی ، شغل آینده ، منبع درآمد زندگی آینده مشخص می شود و انتخاب شریک زندگی ، فرزند آوری و نوع نگاه به زندگی هم بطور غیر مستقیم از آن تاثیر می گیرد.

*وظایف ما و دیگران در سرنوشت سازترین انتخاب زندگی

در وهله اول فرد باید با درک اهمیت انتخاب رشته و تاثیری که در سرنوشت دوران جوانی ، میانسالی و پیری وی دارد بی تفاوت نسبت به این مهم نباشد و با شناسایی مشاوران تحصیلی مجرب و کار بلد به سراغ آنها برود و ضمن شناخت علایق ، استعدادها و توانایی های خود و همینطور نیاز بازار کار کشور به انتخاب رشته تحصیلی بپردازد، البته بایدحواشی را کنار گذاشته و از توجه به آرزوها و پیشنهاد های افراد غیر مجرب و غیر متخصص دوری کند .

والدین از تحت فشار قراردادن فرزندان برای پیروی از نظرات خود خودداری کنند و با حمایت معنوی و مالی از فرزندان زمینه و فرصت شناسایی مشاوران تحصیلی کاربلد و بهره گیری از مشورت آنها را برای فرزندان خود فراهم آورند، از هرگونه مقایسه بین فرزندان خودداری و برای آینده فرزند خود خط و نشان نکشند!

مدارس با درک اهمیت انتخاب رشته نسبت به بکارگیری مستقیم و غیر مستقیم بهترین مشاوران تحصیلی مجرب اقدام کنند و برای تمامی دانش آموزان پایه نهم پرونده شخصیت شناسی شغلی ، استعداد یابی ، علاقه یابی و مشاوره فردی تشکیل شود و نهایت راهنمایی را برای دانش آموزان برای انتخاب درست رشته تحصیلی داشته باشند .

همچنین ضروت دارد،  تمامی روانشناسان و مشاوران سراسر کشور در یک نهضت همگانی خدمت ، به یاری نسل آینده بیایند و با درک ارزش مهم انتخاب رشته تحصیلی ، کمک کننده نوجوانان سرزمینمان در شناخت خود، شناخت بازار کار و نیاز تخصصی کشور باشند و راهنمای این موضوع باشند که هر فردی به رشته ای ورود پیدا کند که آینده تحصیلی و شغلی اش با آن مرتبط باشد

و البته از تحصیل و کار لذت ببرد و به بالاترین بهره وری فردی و شغلی برسد .

*************

گفتنی است مجتمع درمانی رسا وابسته به جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، آماده ارائه خدمات در حوزه های گوناگون مشاوره است، علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۰۲۱۸۸۳۰۷۹۸۳ تماس بگیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *