دکتر فاطمه سادات سپیده دم رییس مرکز روانشناسی هوانوردی رسا جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در آستانه شروع به کار مرکز تخصصی مذکور :
روانشناسی هوانوردی یعنی کاربرد علم روانشناسی در صنعت هوانوردی . پیوندی کاربردی بین دانشگاه و صنعت .
مرکز روانشناسی هوانوردی رسا با تمام توان آماده ارایه خدمات تخصصی روانشناختی در حوزه غربالگری، خدمات مشاوره ای و آموزش به اعضای خدوم صنعت هوانوردی کشور است.
یکی از اساسی ترین اهداف روانشناسی هوانوردی کاهش خطای انسانی است ، چرا که خطا در سیستم همیشه وجود دارد ولیکن ما دنبال به حداقل رساندن ان هستیم ، CRM یا مدیریت منابع کرو در اصل به همین مورد می پردازد .
لذا روانشناسی هوانوردی تکمیل کننده و یاری رسان حوزه CRM می باشد. چرا که دو هدف اصلی یعنی ایمنی و سود آوری را با خدمات خود برای شرکت های هوایی دنبال می کند.
همانطور که مهمترین دستاورد CRM اجتناب از خطا ، شناسایی خطا های رخ داده ، خفیف کردن خطاها، رفع و یا کم کردن پیامد های خطا می باشد.
روانشناسی هوانوردی هم به بررسی بهداشت و سلامت روان اعضا در مسیر خدمت کارآمد می پردازد.
کاربرد عوامل انسانی و روانشناختی در طراحی روش های آموزش مهمترین اقدام بعدی مرکز خواهد بود .
روانشناسی هوانوردی یقینا می تواند به بهبود عملکرد و خدمات شرکت های هوانوردی کمک کند.
انگیزه، آموزش ، تعامل گروهی ، روش های عملکرد استاندارد از جمله مواردی هستند که می توانند در کنار سایر عوامل موجب بهبود عملکرد پرسنل شوند .
نقش بهداشت و سلامت روان اعضای خدوم صنعت هوایی کمتر از صحت فنی هواپیما در خلق حمل و نقل ایمن نیست .
لذا برآنیم تا با برنامه ریزی و اجرای خدمات روانشناختی مورد نیاز اعضای سطوح مختلف صنعت هوایی کشور نقش حداکثری در کاهش خطای انسانی داشته باشیم.
از همه اعضای خدوم صنعت هوایی خواهانیم با ما و در کنار ما و یاریگر تحقق اهداف مرکز مذکور باشند.
بدون دیدگاه