سخنرانی دکتر فاطمه سپیده دم در مراسم افتتاحیه مرکز تخصصی هوانوردی روانشناسی در کلینیک رسا


دکتر فاطمه سادات سپیده دم رییس مرکز روانشناسی هوانوردی رسا جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در آستانه شروع به کار مرکز تخصصی مذکور :

روانشناسی هوانوردی یعنی کاربرد علم روانشناسی در صنعت هوانوردی . پیوندی کاربردی بین دانشگاه و صنعت .

مرکز روانشناسی هوانوردی رسا با تمام توان آماده ارایه خدمات تخصصی روانشناختی در حوزه غربالگری، خدمات مشاوره ای و آموزش به اعضای خدوم صنعت هوانوردی کشور است.

یکی از اساسی ترین اهداف روانشناسی هوانوردی کاهش خطای انسانی است ، چرا که خطا در سیستم همیشه وجود دارد ولیکن ما دنبال به حداقل رساندن ان هستیم ، CRM یا مدیریت منابع کرو در اصل به همین مورد می پردازد .

لذا روانشناسی هوانوردی تکمیل کننده و یاری رسان حوزه CRM می باشد. چرا که دو هدف اصلی یعنی ایمنی و سود آوری را با خدمات خود برای شرکت های هوایی دنبال می کند.

همانطور که‌ مهمترین دستاورد  CRM  اجتناب از خطا ، شناسایی خطا های رخ داده ، خفیف کردن خطاها، رفع و یا کم کردن پیامد های خطا می باشد.

روانشناسی هوانوردی هم به بررسی بهداشت و سلامت روان اعضا در مسیر خدمت کارآمد می پردازد.

کاربرد عوامل انسانی و روانشناختی در طراحی روش های آموزش مهمترین اقدام بعدی مرکز خواهد بود .

روانشناسی هوانوردی یقینا می تواند به بهبود عملکرد و خدمات شرکت های هوانوردی کمک کند.
انگیزه، آموزش ، تعامل گروهی ، روش های عملکرد استاندارد از جمله مواردی هستند که می توانند در کنار سایر عوامل موجب بهبود عملکرد پرسنل شوند .
نقش بهداشت و سلامت روان اعضای خدوم صنعت هوایی کمتر از صحت فنی هواپیما در خلق حمل و نقل ایمن نیست .

لذا برآنیم تا با برنامه ریزی و اجرای خدمات روانشناختی مورد نیاز اعضای سطوح مختلف صنعت هوایی کشور نقش حداکثری در کاهش خطای انسانی داشته باشیم.

از همه اعضای خدوم صنعت هوایی خواهانیم با ما و در کنار ما و یاریگر تحقق اهداف مرکز مذکور باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *